In 150 Words: TV5’s PSL Coverage Does the Right Thing with Ad Placement, Sort Of

Remember a previous article about the biggest eyesore in TV5’s PBA coverage?

Well, it looks like they somewhat rectified the issue by printing ad stickers. The only problem: they placed these stickers on taraflex volleyball courts during Sports5’s coverage of the Philippine Super Liga (PSL) rather than the hardwood courts in PBA games.

And it’s not just one ad. Sports5 basically littered the court with 16 stickers, seven of which feature the same logo on each side.

While the PSL is trying its best to earn money by featuring sponsors on the court, they still have plenty more issues to worry about. Of course, the concern about signal strength, subscription and reach remain a priority, since AksyonTV and Hyper’s limited coverage area hinders PSL’s ability to attract a major following.

For now, though, getting ads on the court is a nice start. If they can somehow solve this perennial issue of television coverage, they could become just as big a hit as rival Premier Volleyball League (PVL).

A Look Back at News Coverage of the Resorts World Manila Attack

Friday’s incident at Resorts World Manila was headline news for journalists throughout the country. (Photo credit: ABS-CBN News)

Tragedy strikes on the first Friday of June.

On June 2, 2017, gunshots and fire broke out at the Resorts World Manila in Pasay City. When it was all said and done, 37 people were found dead through suffocation, and the gunman, later identified as former Department of Finance employee Jessie Carlos, shot and immolated himself to death.

Here is how the country’s major news outfits fare with the coverage of the incident.

ABS-CBN News Channel and DZMM TeleRadyo

The burden of ABS-CBN News’ coverage was shared between DZMM TeleRadyo and the ABS-CBN News Channel. Both networks went on breaking news mode the moment the attack at Resorts World Manila struck.

ANC and DZMM continued to provide updates of the tragedy over the next 24 hours, with the former somehow eschewing its regular programs in favor of the generic ‘ANC Live’ brand beginning at 11:30 a.m. DZMM continued to air its regular programs but on occasion it gave way to special coverage of the said incident.

GMA News TV

GMA News TV’s coverage began through its simulcast of DZBB shows ‘Saksi sa Dobol B’, ‘Sino?’ and ‘Dobol A sa Dobol B’. Their marathon continued through ‘News to Go’ and ‘Balitanghali’.

The network essentially preempted all regular programming in favor of TV shopping blocks for much of the afternoon. In between, newscasts such as ‘Quick Response Team’, ‘Balita Pilipinas’ and ‘State of the Nation’ continued to update on the situation.

CNN Philippines

While CNN Philippines is a 24/7 station (at least for cable and satellite subscribers), the network’s coverage at Resorts World Manila did not begin until 6:00 a.m. once ‘New Day’ kicked in. From that point on, CNN Philippines went on three different phases.

First, the network’s early morning coverage was aired in English, followed by a Filipino language marathon of the incident during the late morning through early afternoon. After that, English language coverage resumed all the way till the deep part of the evening, with some regular programming in between.

News5

Unfortunately, Luchi Cruz-Valdes’ outfit failed to deliver when it mattered most. Although Radyo5 92.3 FM (and by extension AksyonTV) provided some breaking news on the Resorts World Manila tragedy, the networks continued to air regular programming as if nothing had happened.

Even the ‘Aksyon’ newscasts on TV5 had a bad outing as well. Considering that the newscasts only have at least an hour of airtime (not to mention Raffy Tulfo’s penchant to do some extracurricular activities not related to news), it is clear that LCV and company have too little to offer with a meager cast and limited time.

The next two days saw further updates of the Resorts World Manila tragedy, but other than that, it was all back to normal programming. Additional press conferences at the Resorts World Manila, including the revelation of the gunman’s name, were a few highlights of the weekend.

Overall, it was a field day for major news networks in the country. But while Ging Reyes, Marissa Flores and Armie Jarin-Bennett have done a pretty good job putting all the work in dealing with the Resorts World Manila tragedy, the same cannot be said for Luchi Cruz-Valdes, and it’s a shame.

When tragedy strikes, somebody must take action. And in times like this, news networks and other related organizations should be first on the scene to deliver the news and bring up-to-date reports to everyone.

Solar Channels Unavailable on SkyCable, Plus FOX Loses WWE Rights to TV5

Bad news for NBA and WWE fans in the Philippines.

Since last week, Solar Entertainment channels Basketball TV, NBA Premium TV, Jack TV, Solar Sports and CT were unavailable on SkyCable. The message posted by the company is as follows:

SKY regrets to inform its valuable subscribers that Solar channels, namely NBA Premium, BTV, Jack TV, Solar Sports, and CT are temporarily not available. It is unfortunate that it has affected the airing of the NBA playoffs.

Solar has been our valued partner for many years. We are working with them for a resolution, but we cannot comment on the details of our discussions.

NBA fans, however, can continue to watch the playoff games beginning this Sunday, April 16, all through the finals via ABS-CBN Sports + Action and Fox Sports channel. They can check the updated schedules posted here.

The concerns of our subscribers and viewers are of utmost importance to us. Again, we offer our sincere apologies for the inconvenience.

The loss of Solar channels hit NBA fans hard, as Basketball TV and NBA Premium TV air a majority of the games daily per season. As a result, the NBA decided to appease the demands of viewers by assigning two games per day on ABS-CBN’s S+A channel, plus a select amount on Fox Sports Philippines and ABS-CBN Channel 2 while the situation is being fixed.

This is not the first time that SkyCable viewers vented their anger over the company’s issues with Solar Entertainment. In 2008, SkyCable pulled out Basketball TV, Jack TV and Solar Sports in favor of Creative Programs’ own channels due to an alleged television contract issue with Manny Pacquiao, but the channels were later reinstated.

Moving over to the world of sports-entertainment, FOX Philippines stunned Filipino wrestling fans by announcing that they will no longer carry WWE programs on the network after an attempt to negotiate a renewal failed to materialize. The statement can be seen below.

FOX had been a valued partner of the WWE since 2011, airing not only pay-per-views, 205 Live, NXT, Raw and SmackDown, but also complementary programs. However, the network drew the ire of some wrestling fans when it failed to air a select number of pay-per-views following the brand extension last July.

In a related development, TV5 announced that they have agreed to air WWE programs beginning April 30. No further details were made, but the network is expected to use Channel 5, AksyonTV and HYPER as vehicles to broadcast WWE events, both live and recap.

It remains to be seen if TV5 will do the same things that FOX used to do, but regardless, wrestling fans should rejoice this decision. Good luck.

In 100 Words: TV5’s ‘Choose Courage’ Station ID

TV5 under Chot Reyes is all about ‘courage’.

The network’s latest station ID was unveiled two weeks ago, and it featured the network’s newest offerings summarized in a one-minute film. The message of the station ID was simple: people should always overcome challenges and find the strength to escape fear.

As far as the station ID goes, the message may be prophetic, but what is the point when there are still some weaknesses to address. Remember the talk about TV shopping and News5 show reruns, not to mention all the problems that AksyonTV faces?

That said, unless Chot Reyes addresses these glaring issues, the ‘Choose Courage’ slogan that TV5 projects this year will not apply today. Until then, TV5 must take the long road in order to prove that they are indeed ‘courageous’.

Is AksyonTV becoming TV5’s News TV and S+A?

The baffling saga of AksyonTV continues with the addition of Tagalized American action programs and films. Here is Timow’s Turf with more insight on this issue.

Timow's Turf

AksyonTV turns 6 years old today but quickly erodes its standing purpose. AksyonTV turns 6 years old today but it quickly erodes its initial purpose.

SIX YEARS ago today, while viewers are awaiting for GMA News TV’s launch, TV5 jumped in unannounced over Channel 41; AksyonTV, the first news channel on free TV, was born.

They used to air round the clock as a slap of Channel 11’s broken promises to live their mantra, “Oras-oras, alam ko” but karma struck back in 2013 due to cost-cutting measures by the management as well as NTC’s rules and regulations for affiliated free-to-air TV stations.

The identity crisis

The era of being a homogeneous news channel began its decline when AKTV on IBC ended on May 31, 2013 by carrying over their committed sportscasts as they also covered the Sochi Winter Olympics a year after.

Recently, News5’s public affairs programs airing on AksyonTV became merely reruns with no motive to create new episodes. Since last year, EZ Shop…

View original post 209 more words