action, anime, business, cable TV, cartoon, comedy, commercial, culture, dance show, documentaries, drama, entertainment, fantasy, game show, humor, Korea, lifestyle, live events, movies, MTRCB, news, paid programming, party, Philippines, politics, public affairs, reality show, religion, specials, Sports, suspense, talent show, talk show, television, TV shopping, variety show, year-end

FTT Year 2015 in Review: Television’s Worst

Another year is about to end. But before the calendar flips to 2016, here is a look back at the year that was in television and radio. This article looks back at the 10 worst moments in Philippine television this year.

GMA Scraps Sunday TV Mass

On January 4, GMA decided to cease its broadcast of the Family TV Mass organized by the Society of Divine Word – Mission Communications Foundation, Inc. (SVD-MCFI), replacing it with the movie block ‘Kapuso Sine Klasika’. The Sunday Mass of SVD-MCFI returned to its old home in IBC-13 a week later.

Poor ratings of the Sunday Mass was among the reasons behind the cancellation. Despite the claims of many that GMA is promoting apathy and not favoring the Catholic religion, they still managed to cover (albeit not as dedicated as other stations) the visit of Pope Francis to the Philippines, as well as produce a religiously-themed teleserye ‘Pari ‘Koy’ starring Dingdong Dantes.

Gone Too Soon for KISPinoy and Misterless Misis

‘KISPinoy’ and ‘Misterless Misis’ aired for only three episodes each during the third quarter of 2015. The former was axed in late July, while the latter received a postponement (or possibly a cancellation) notice the following month.

Both events paved the way for VIVA to take over TV5’s entertainment department, with Vic del Rosario replacing Wilma Galvante.

PBB, It’s Showtime Summoned by MTRCB

‘Pinoy Big Brother: 737’ and ‘It’s Showtime’ were each summoned by the MTRCB for offending viewer sensibilities. The former was for the so-called ‘bromance’ involving teen housemates Bailey May and Kenzo Gutierrez, while the latter was for the alleged ‘pimping’ of ‘Pastillas Girl’ Angelica Yap in the ‘Nasaan Ka Mr. Pastillas’ skit.

Both shows eventually complied by imposing self-regulatory measures, among other rulings. MTRCB also summoned GMA’s ‘The Rich Man’s Daughter’ for strong language inappropriate to viewers.

GMA’s Finances Put Into Question

Despite an increase in revenue, GMA’s financial capabilities were on the hot seat anew this year. The increased revenue was done at the expense of the network’s ‘streamlining’ efforts which featured, among others, the closure of regional networks and programs, and the termination of long-time employees.

Felipe Gozon’s reluctance to sell a part of the network’s shares was also a major issue. Talks between him and Ramon Ang collapsed in August (with the latter later accusing Gozon of estafa), and a few months later, Gozon rejected offers from Chavit Singson and Manny Pacquiao to purchase a part of the network.

Pope Francis, SONA and APEC Coverage Issues

Not all news networks were able to cover the three biggest news events of the year. GMA News TV received major heat for their lack of coverage in both the visit of Pope Francis in the Philippines and the State of the Nation Address, while AksyonTV was criticized for their non-coverage of the APEC Summit.

The two embattled news networks deserved a lot of blame this year. Speaking of AksyonTV,…

AksyonTV’s Identity Crisis Continues

Admit it or not, AksyonTV really needs a makeover. No longer the 24/7 all-Filipino free TV news channel of years past, the network is now increasingly littered with sports coverage, ranging from major leagues like the PSL to more low-scale ones like the PCBL.

Perhaps the time is now for the network to bring back the AKTV name it once used as a blocktimer on IBC-13. After all, AksyonTV’s glory days are behind them.

StarStruck’s Disaster

The return of ‘StarStruck’ proved to be a glorified failure, as ratings and a questionable timeslot doomed the reality show’s sixth season. It was also long overdue, and it would have made a big difference for the network had it been placed opposite ‘Pinoy Big Brother: 737’.

That said, there may never be another season of ‘StarStruck’ after this. So much for hype gone wrong.

Goodbye Showbiz Talk Shows As We Know It

Easter Sunday of this year marked the final episode of the 16-year-old ‘The Buzz’. Seven months later, ‘Startalk’ took a bow as well after 20 years on air.

A change in viewer’s taste was a key reason behind the demise of both shows. Although ‘CelebriTV’ replaced ‘Startalk’, and ABS-CBN planned to revive ‘The Buzz’ in the future, it won’t be easy adapting to a new audience.

CNN Philippines Not Living Up to Expectations

Launched last March 15, CNN Philippines was supposed to be a local version of its parent network. However, a lot of issues surfaced from the beginning.

Whether it’s due to the revolving door of anchors and reporters, an overemphasis on Nancy Grace or the lack of round-the-clock news coverage, it is clear that CNN Philippines is still a work in progress. That said, Nine Media will need to make a lot of changes to ensure that this venture between them and CNN won’t end quickly.

NBA on ABS-CBN Demoted to the Studio

Since February, NBA coverage on ABS-CBN and ABS-CBN Sports+Action has been purely local, handled in-studio by Boom Gonzalez, TJ Manotoc, Ronnie Magsanoc and Benjie Paras. But to the surprise of many, only Manotoc traveled to the United States to cover the NBA Finals, and ABS-CBN opted to call the games in-studio rather than on location.

Delayed broadcast of the NBA games were a primary reason behind ABS-CBN’s questionable decision. Still, with digitization looming, and the migration to HD underway, it seems like this is a more logical solution for the network to save costs.

In tomorrow’s year-end special, From the Tube will look back at the 10 best moments in Philippine television this 2015.

Advertisements
Standard
action, drama, entertainment, hits, music, news, Philippines, songs, Sports, television, United States

1995 Flashback: The Rise and Fall of Citynet 27

Citynet 27 was the first UHF station owned by a major broadcast network. Sadly, the station lasted only six years and endured three major rebrands during that span. (Logo courtesy of GMA Network)

1995 was a memorable year in Philippine television. As part of a year-long special, From the Tube will look back at a year full of historical debuts, unforgettable moments, and celebrated feats in the history of television in the country.

ABS-CBN’s UHF TV network (currently ABS-CBN Sports+Action) has been on the air since 1996, but they’re not the first major network to have a sister UHF channel.

That distinction belonged to GMA Network’s original sister TV station, Citynet 27.  Established on August 27, 1995, the station became the fifth UHF TV network in the country, after SBN-21, DZEE-23 (the predecessor to ABS-CBN’s UHF channel), RJTV-29 and CTV-31.

Citynet 27’s initial focus was on canned programming (mostly from the U.S.), ranging from sitcoms, dramas and action series to sporting events. These programs were moved from GMA-7 in order for the latter to add more local programming.

The channel soon faced intense competition with the launch of Studio 23. While Citynet remained the premiere source for upscale-laden programs, it became clear that GMA is losing money from this venture, and by 1999, Studio 23’s continued emergence and popularity prove to be too much for Citynet to handle.

As a result, GMA had no choice but to reformat Citynet 27 into a music video channel. Initially known as EMC (Entertainment Music Channel), GMA soon joined forces with STAR TV to carry Channel V Philippines, and the rebranded station was launched near the end of 1999.

However, the partial acquisition of GMA’s stake by PLDT (later re-sold to Felipe Gozon, etc.) forced Channel V Philippines to sign off in mid-2001. Among the primary reasons include conflict of interest (PLDT owned MTV Philippines through Nation Broadcasting Company) and increasing competition with MTVPH and the newly-launched MYX.

GMA was left without a sister channel for the next four years. Then in 2005, they entered into a lease agreement with ZOE-TV and launched QTV (later rebranded as GMA News TV), with Channel 27 briefly serving as a repeater.

Today, DWDB 27 is currently inactive, possibly for future use as a digital TV outlet. The station would have turned 20 this year had GMA kept it active.

To this day, GMA continues to regret its failed experiment of Citynet 27. With the network now enduring some financial issues, they can only hope that the lessons of Citynet 27 will be applied to whatever decisions they will make moving forward.

Standard
business, news, Philippines, television

Collapse of GMA-Ang Deal Further Baffles GMA’s Business Operations

A deal between Ramon S. Ang and GMA has been terminated for unspecified reasons, furthering the already troubled business operations of the Kapuso network. (Photo credit: San Miguel Corporation)

The resuscitation of GMA Network has once again hit a roadblock.

It was announced Tuesday that talks between the said network and businessman Ramon S. Ang for the latter’s acquisition of a 30% share have been terminated. Responding to this sudden turn of events, Ang called the move surprising and unexpected, and promised to wait for any explanation by GMA regarding the situation at hand.

This was not the first time that talks between GMA and a potential investor have ended without any conclusive results. PLDT and TV5 chairman Manny V. Pangilinan have also entered talks to acquire a portion of GMA’s shares in 2001, 2004, 2012 and 2014, only to collapse in the end.

The latest development involving Ang and GMA marked the latest chapter in the decline and mismanagement of the network. Just recently, the Kapuso network have been involved in a pair of un-Kapuso-like decisions in relation to its business operations.

Late last year, 52 GMA employees were laid off while fighting for the regularization of their services, leading to a protest by the group known as ‘Talents Association of GMA’ (TAG). Claiming there were ‘unfair labor practices’, the group recently held a protest in front of the GMA headquarters in Timog Avenue.

Then in late April, GMA closed down four regional offices, canceled a pair of regional morning programs, and laid off at least 100 employees. The network claimed that they were merely streamlining its operations in order to increase ratings and revenue.

Coupled with still-declining ratings and programming quality, it is now clear why GMA is going nowhere. The lack of urgency to improve and expand the business is taking its toll on the network.

And it only made worse with its latest debacle involving Ramon S. Ang.

This is now a hopeless situation for Felipe Gozon, Gilberto Duavit and the rest of GMA management. Without any support from other investors, GMA is destined to become an afterthought in the media industry, something they cannot afford to happen.

They desperately need a new investor at this point. Perhaps a sit-down discussion with SM’s Henry Sy and family may help.

Standard
action, comedy, dance show, documentaries, drama, entertainment, game show, humor, movies, music, news, Philippines, public affairs, reality show, religion, suspense, talent show, television

FTT Year 2014 in Review: GMA

Another year is about to end. But before the calendar flips to 2015, here is a look back at the year that was in television and radio. This article will focus on the GMA Network, who endured yet another frustrating year.

Positives

In a year where anything could go wrong, only a few bright spots remained on the corner of EDSA and Timog Avenue.

GMA’s Afternoon Prime emerged as the network’s top performer on weekdays, with ‘Villa Quintana’ and its successor ‘The Half Sisters’ leading the way. Also enjoying impressive performances were ‘The Borrowed Wife’, ‘Yagit’, ‘Innamorata’ and ‘Ang Lihim ni Annasandra’.

Afternoon Prime’s predecessor ‘Eat Bulaga’ remained a force on noontime, gaining some notoriety for its ‘Suffer Sireyna’ segment. Fellow long-running programs ‘Bubble Gang’, ‘I-Witness’ and ‘Kapuso Mo, Jessica Soho’ also continued to impress viewers.

Perhaps the most welcome sight on the Kapuso network this year was the return of the Sunday TV Mass after a four-year absence. In response to criticisms that GMA was biased towards Catholics, they got the services of Society of Divine Word – Mission Communications Foundation, Inc. (SVD-MCFI) to broadcast the weekly mass every Sunday morning, thus appeasing their Catholic viewers for now.

And finally, GMA earned numerous awards in both local and international award-giving bodies. GMA News and Public Affairs, in particular, continued to garner praise for its excellent journalistic work by winning another Peabody Award, in addition to numerous New York Festival awards.

Negatives

If there is one network who deserves much of the blame for its failures, it is GMA. And 2014 was just another tough year for the No. 2 network.

GMA Telebabad continued to be an underwhelming performer for the Kapuso network. Virtually every teleserye GMA threw at its disposal failed to make an impact, including the four-week long historical drama series ‘Ilustrado’, who performed badly against its rivals from Mother Ignacia.

The 19-year old ‘Startalk’ also underperformed this year, with timeslot changes to blame for its poor performance. Neither a return to Sundays (vs. ‘Buzz ng Bayan’/’The Buzz’), nor a transfer back to Saturdays (vs. ‘Ipaglaban Mo’ and ‘Failon Ngayon’) helped ‘Startalk”s performance this year.

An ongoing purge to GMA’s weekend programming proved to be not as tense as last year, although the slumping ‘Sunday All Stars’, a clear candidate for cancellation, moved to a later time to avoid ‘ASAP’. Three movie blocks on Sundays, along with ‘Asian Horror Stories’ on Saturdays, did not help GMA at all.

Being the king at answering ABS-CBN’s every move, GMA countered ‘Meteor Garden’ and other Kapamilya throwback Asianovelas by re-airing ‘Jewel in the Palace’, ‘Coffee Prince’ and others, none of which were successful. GMA also countered ABS-CBN by airing ‘Marian’, ‘Bet ng Bayan’ and ‘Don’t Lose the Money’ versus its rival’s programs, again to negative results.

Controversy also affected GMA in 2014. Both Aljur Abrenica and embattled GMA employees under the name ‘Talents Association of GMA’ filed lawsuits against the network for various complaints, while Sen. Bong Revilla’s arrest due to the PDAF scandal prompted the network to cancel ‘Kap’s Amazing Stories’ to avoid any negative publicity.

Overall, it was an abysmal year for GMA, both in terms of ratings, financial performance, and standards of quality.

Outlook

Ramon Ang may have taken some of the shares, but GMA’s fortunes continue to revolve around their aging pair of owners in Felipe Gozon and Gilberto Duavit. So expect another difficult and trying year on the corner of EDSA and Timog Avenue.

‘Second Chances’, a long-overdue series, will kick off GMA’s slate of new programs this 2015, but it remains to be seen whether or not will there be second chances for the said network this year. One thing’s for sure: a wild ride continues for the men and women inside the GMA Network Center.

Standard
entertainment, news, Philippines, radio, Sports, television

Why is SM a Better Fit for GMA?

GMA should benefit more from Henry Sy and his SM chain of malls and condominiums.

GMA has been on the selling block for several months now. Several names crop up, such as Manny V. Pangilinan, owner of PLDT, Smart and TV5, and Ramon S. Ang, lead executive of San Miguel Corporation and shareholder of Philippine Airlines and Solar Entertainment. However, no one mentions Henry Sy of SM Group and his deep pockets.

For some reason, I looked forward to SM acquiring GMA. Why? Because Henry Sy is the richest man in the Philippines, and SM is an emerging conglomerate. SM, best known for its malls, has stepped up financially by building the Mall of Asia Arena and various high-rise condominiums, along with acquiring a stake in National University and revitalizing its athletics and educational program. By purchasing GMA from Felipe Gozon and Gilberto Duavit, SM should help rebuild a slumping broadcast giant, which is already suffering due to poor ratings, critically panned programming choices, and declining revenue.

Both ABS-CBN and TV5 are owned by conglomerates, and because of that, they are able to expand beyond the usual entertainment fare. In order to be at par with the other two networks, GMA needs a bigger company to thrive, and SM Group should be a good fit. But for now, it’s only a dream.

Standard
news, Philippines, public affairs, television

Comparison Between News Tickers of Philippine News Networks

In all news networks, the most frequent graphic used in programs is the news ticker. These graphics were used to display the latest local and foreign news, along with the occasional entertainment and sports stories that develop in time.

Currently there are four all-news networks in the country: the ABS-CBN News Channel, GMA News TV, AksyonTV, and Solar News Channel. Each network uses a news ticker in most of their news and documentary programs. However, their usage of the ticker varies, and some even have flaws that accompany them.

With that in mind, I decided to compare the tickers of all the news networks and look at the strengths and weaknesses that each of them has. And to make this comparison as consistent as possible, the tickers used in the news programs of ABS-CBN, TV5 and GMA are excluded.

ABS-CBN News Channel

The oldest of the four current all-news networks, ANC’s ticker currently has the most consistent look of the four. Their ticker was the first in the country to display one headline at a time rather than the common ‘scrolling’ approach. They also kept up with the technological advances in television graphics by displaying the ticker in a three-dimensional style.

What I’m impressed about is that ANC uses the ticker in ALL of their programs, including re-runs of ABS-CBN public affairs programs. They also did a good job in placing the graphics of their programs above the ticker in order to prevent a distraction in case it airs again. They did have one flaw, which is the few inches of space separating the ticker, the left side  and the bottom of the screen. I hope they can lengthen and place the ticker all the way to the bottom so as not to see the remainder of the studio during live broadcasts.

Rating: 4

GMA News TV

If there is one network that defines the word ‘failure’, it is the network owned by Gilberto Duavit and Felipe Gozon. And its sister network is even worse. Already with a reputation of not airing 24/7, GMA News TV exacerbated the situation by using TWO news tickers. So why waste a lot of your money by operating two tickers, when in fact you only needed one? I just don’t get it.

The best ticker for GMA News TV is the black-clocked one used for news programs. I don’t prefer the red-clocked version used in their other programs since it is too generic and frequently interferes with the on-screen bugs; the black one is more beautiful and more appropriate to the technological advancements of the industry. And like ANC, they should place the ticker at the bottom of the screen instead of giving a few inches of separation. Overall GNTV’s ticker is a near-meh, but not as worse as the next one on the list.

Rating: 2

AksyonTV

I can’t stand AksyonTV’s ticker, mainly because of the Radyo5 92.3 News FM logo displayed after every headline. The worst part of it is that they only show it during simulcasts of Radyo5 programs, therefore creating an illusion that I was watching a TeleRadyo copycat than an AksyonTV program. And the ticker’s look was so late 1990s.

However, I do praise the placing of the ticker at the bottom, leaving no space between it. But that alone cannot make up for AksyonTV’s deficiencies, so I’ll give the network a thumbs down. It would be better if you replace the Radyo5 logo with AksyonTV’s, and use the ticker on all your programs except the live TV5 simulcasts and sporting events.

Rating: 1

Solar News Channel

While a young player in the news department, SNC has the most technologically advanced graphics of the four. And their ticker is by far the most impressive. SNC’s meticulous approach can be seen on the bottom of their screen, with the left side displaying the type of news story and the right side scrolling the headlines. Even with different looks to accompany different programs, the same basic structure of SNC’s ticker still applies.

If there was one thing I wanted to change, it is the ticker that accompanies ‘Solar Headlines‘. While simplistic, it does not serve its purpose as the other ticker. Perhaps it is time to drop that ticker in favor of the one used in newscasts such as ‘Solar Network News‘, which is more informative to the eyes.

Rating: 3.5

The addition of news networks in the country helped widen the reach of news reporting. No longer relying on newsprint and hour-long newscasts, these networks are here to deliver a more detailed coverage of events without any complications. And if there is one thing to improve, it is at the bottom of the screen where headlines are displayed. And it starts with the graphics staff fine-tuning the necessary details.

 

Standard