news, Philippines, public affairs, television

Thoughts on Trillanes Amnesty News Coverage

It was an eventful news day yesterday.

Around 10:00 a.m. Tuesday, Malacañang announced that it will void the amnesty provision awarded to Senator Antonio Trillanes IV, with the senator expected to face arrest. What followed next is a long and exhaustive news coverage dedicated to this ongoing issue.

As expected, ANC, DZMM TeleRadyo, CNN Philippines and One News dedicated several hours of airtime to deliver the latest information in this saga. The same cannot be said for GMA News TV, however, as their commitment to Shop TV prevented them from becoming a factor.

The news surrounding Trillanes’ amnesty came just as the senator was about to preside over a hearing on Solicitor General Jose Calida’s security firm. There was plenty of intrigue surrounding the amnesty report; Malacañang claimed that Trillanes failed to file an application form for his amnesty, a rumor that was debunked by former press secretary Abigail Valte.

However, the Department of National Defense is still looking for the aforementioned document to prove his case. Meanwhile, a few lawmakers voiced their disapproval of the issue, saying that an amnesty can no longer be revoked unlike a pardon.

So what will come next on this ongoing saga? Find out as the news surrounding Sen. Antonio Trillanes’ amnesty revocation continues.

Standard
news, Philippines, politics, public affairs, television

Revisiting GMA News TV and Its Epic Failures on SONA Day

This is already becoming a habit.

For GMA News TV, their perceived indifference in important news coverage is undeniable. This was none more apparent than on the day the President of the Philippines delivers his State of the Nation Address.

In almost every year since the network rebranded from QTV in 2011, the tendency for GMA News TV is that they don’t always get involved in the SONA in more ways than one. Whenever the fourth Monday of July comes, all the network does is to air regular programming as if nothing important happens.

For instance, President Rodrigo Duterte’s speech this year started at 5:17 p.m. In the meantime, GMA News TV aired ‘Quick Response Team’ in the midst of the SONA (see video below).

It is understandable that GMA management wants to focus more on Channel 7 when it comes to live coverage of the SONA. But what the management do not realize is the overall purpose of GMA News TV (and of GMA News for that matter), which in the years since its launch has been largely neglected due to extracurricular activities not related to news coverage.

Considering that its rivals from Mother Ignacia (ANC/DZMM TeleRadyo), Shaw Boulevard (CNN Philippines) and Reliance (One News) worked a more extensive analysis on the day of the SONA, it is disgraceful to see GMA News TV stand pat and do almost nothing. It is as if they never wanted to be a news channel in the first place.

Perhaps if GMA News TV becomes a cable channel instead of going to free TV like they do now, such issues would have been mitigated. Such an arrangement would have allowed the channel to go 24/7, use English as the main language and cater to upper class audiences.

Unfortunately, the station is stuck on VHF channel 11 and can only play second banana to channel 7, another VHF station. And to make matters worse, GMA doesn’t even own the former due to broadcast restrictions; ZOE continues to own the channel while GMA only leases airtime.

If they are really that disinterested to remain a news channel, they can just rebrand back to QTV or become GMA+, a secondary entertainment channel of the mother network. Or GMA can just break their lease on Channel 11 and allow ZOE to move Light back to its original channel.

In many ways, GMA News TV is an undependable channel for all things news. What GMA did to this channel is so unglorifying that their boasting as the ‘no. 1 news channel’ does not make sense at all.

And on this SONA day, this channel simply failed to deliver when it mattered most. Shame on them.

Standard
cable TV, entertainment, movies, news, Philippines, politics, public affairs, Sports, television

Philippine Cable and Digital Channels Face Issue of Redundancy

Hero is one of several cable channels in the Philippines that was shut down this year due to redundancy in content. (Logo courtesy of Creative Programs Inc.)

Redundancy has become a common theme for cable and digital channels in the Philippines.

In the first half of 2018 alone, viewers witnessed a closure of numerous cable channels in the country. On the local side of the spectrum, there was Hero, TAG, ABS-CBN Regional Channel, CT and 2nd Avenue, and on the international front there was Toonami.

There were also some rebrandings and resurrections of several channels as well. CPI made LIGA the second coming of Balls in time for the FIFA World Cup (replacing ARC, TAG and Hero in the process) while rebranding Lifestyle into Metro Channel, and then the MVP Group converted Bloomberg Philippines into One News.

So why do these things happen to our beloved cable and digital channels? The most cited reason is financial constraints, but it goes deeper than that.

When two channels air similar content with one another, redundancy happens. This is exactly the case that befell the likes of Hero, TAG, CT, 2nd Avenue and Toonami because they feature similar themes and genres with one or several channels.

Hero and Toonami, for example, became victims of cord-cutters and other channels such as Cartoon Network, Boomerang, AniPlus, Animax and even Yey!, which show some anime and action series as well. Same with CT and 2nd Avenue who share some of the programming with sister channels Jack TV and ETC.

Going further back, CPI shut down Velvet in 2014 and moved some of its content over to Lifestyle. Four years later, Lifestyle was rebranded into Metro Channel and is now essentially a second coming of Velvet.

There is also LIGA, which was launched for the FIFA World Cup but is expected to face similar redundancy issues as Balls since its only other source of content are events that air on ABS-CBN S+A. Finally, the rebrand from Bloomberg Philippines to One News has made AksyonTV (a former news channel-turned-T5N clone) redundant, something the MVP Group must address moving forward.

However, redundancy is not limited to cable channels alone. Yey!, for example, has a movie block called ‘Kid Sine’, but some of the films shown here are also aired on sister channel CineMo (under the CineFantasya and CineKomedya blocks).

Yey! also airs reruns of ‘Your Face Sounds Familiar Kids’ while CineMo rebroadcasts ‘Ang Probinsyano’ and ‘Bagani’ on weekends. Such reruns should have been exclusive to Jeepney TV.

These are just some of the examples that face cable and digital channels today. Considering the competitive nature of this business, trying to stay unique and distinct in terms of content is not as easy as it looks.

So the best that these channels can do right now is to remain innovative and wide-eyed to the audience while keeping themselves afloat. This juggling act may be difficult, but when done properly, they can stay on the air for a long period of time.

Standard
entertainment, news, Philippines, politics, public affairs, Sports, television, TV shopping

Before One News: A Look Back on AksyonTV, 5’s Failed Attempt at a News Channel

AksyonTV was the first 24/7 Filipino language news channel, but financial losses led to its transformation into T5N’s complement channel. (Logo courtesy of The 5 Network)

Next week will herald a new chapter for News5.

On May 28, the news division of The 5 Network (T5N), along with The Philippine Star and BusinessWorld, will launch One News, a 24/7 English language news channel exclusive to Cignal. But before the fireworks take place, here is a look back at 5’s former news channel AksyonTV.

AksyonTV was launched on February 21, 2011, and was initially billed by 5 as the first 24/7 Filipino language news channel on free TV. During its first few years of operation, AksyonTV filled its programming lineup with simulcasts from Radyo5 92.3 News FM, as well as original programs exclusive to the network and other shows that also air on then-TV5.

Over the next several years, however, AksyonTV slowly drifted away from its original purpose and was rendered irrelevant by television think-tanks. The gradual decline of AksyonTV can be attributed to the following factors:

  • Overspending

When AksyonTV was first launched the MVP Group was on a spending tear, pooling all their resources in hopes of making TV5 competitive and at par with long-time giants ABS-CBN and GMA. However, they failed to account the poor reach and infrastructure of the network, leading to financial losses and consequently, this next factor.

  • News5’s Problems

In order to cut its losses, News5 elected to cancel original AksyonTV programs and focused more on 5’s newscasts and radio programs. However, News5 was soon hampered by the departure of numerous top talents and the downsizing of its staff, affecting not only AksyonTV but also 5 overall, leading to this next factor.

  • Arrival of Sports and Entertainment Shows

The lack of any original news programming forced 5 to reformat AksyonTV into a complement channel of T5N, adding ESPN5 programs, entertainment shows and TV shopping to the menu. The change in AksyonTV’s content also led to the launch of Bloomberg Philippines, which eventually morphed into One News.

Overall, AksyonTV was not a bad attempt by News5 in terms of operating a news channel. But had the network improved its reach and infrastructure, AksyonTV might have remained competitive and viable alongside the likes of GMA News TV, DZMM TeleRadyo, CNN Philippines and the ABS-CBN News Channel.

Unfortunately, with the launch of One News next week, it is clear that AksyonTV has outlived its usefulness. One can only hope that 5 will do something about AksyonTV in the immediate future, whether it is rebranding the network or selling it to other broadcast outfits.

Standard