news, Philippines, politics, public affairs, television

Revisiting GMA News TV and Its Epic Failures on SONA Day

This is already becoming a habit.

For GMA News TV, their perceived indifference in important news coverage is undeniable. This was none more apparent than on the day the President of the Philippines delivers his State of the Nation Address.

In almost every year since the network rebranded from QTV in 2011, the tendency for GMA News TV is that they don’t always get involved in the SONA in more ways than one. Whenever the fourth Monday of July comes, all the network does is to air regular programming as if nothing important happens.

For instance, President Rodrigo Duterte’s speech this year started at 5:17 p.m. In the meantime, GMA News TV aired ‘Quick Response Team’ in the midst of the SONA (see video below).

It is understandable that GMA management wants to focus more on Channel 7 when it comes to live coverage of the SONA. But what the management do not realize is the overall purpose of GMA News TV (and of GMA News for that matter), which in the years since its launch has been largely neglected due to extracurricular activities not related to news coverage.

Considering that its rivals from Mother Ignacia (ANC/DZMM TeleRadyo), Shaw Boulevard (CNN Philippines) and Reliance (One News) worked a more extensive analysis on the day of the SONA, it is disgraceful to see GMA News TV stand pat and do almost nothing. It is as if they never wanted to be a news channel in the first place.

Perhaps if GMA News TV becomes a cable channel instead of going to free TV like they do now, such issues would have been mitigated. Such an arrangement would have allowed the channel to go 24/7, use English as the main language and cater to upper class audiences.

Unfortunately, the station is stuck on VHF channel 11 and can only play second banana to channel 7, another VHF station. And to make matters worse, GMA doesn’t even own the former due to broadcast restrictions; ZOE continues to own the channel while GMA only leases airtime.

If they are really that disinterested to remain a news channel, they can just rebrand back to QTV or become GMA+, a secondary entertainment channel of the mother network. Or GMA can just break their lease on Channel 11 and allow ZOE to move Light back to its original channel.

In many ways, GMA News TV is an undependable channel for all things news. What GMA did to this channel is so unglorifying that their boasting as the ‘no. 1 news channel’ does not make sense at all.

And on this SONA day, this channel simply failed to deliver when it mattered most. Shame on them.

Advertisements
Standard
news, Philippines, politics, public affairs, television

SerenoSerye Over: Sereno’s Ouster as Chief Justice Now Final

Consider it final, official and irrevocable.

Over a month after Supreme Court justices voted in favor of ousting erstwhile Chief Justice Maria Lourdes Sereno via quo warranto, the court decided to formally vacate the position of Chief Justice after rejecting Sereno’s motion for reconsideration to reverse the ruling. President Rodrigo Duterte will now have 90 days to pick a new Chief Justice.

The saga surrounding Sereno had been well-documented for the past several months. It began in August when Atty. Larry Gadon filed articles of impeachment to Congress that questioned Sereno’s missing assets, liabilities and net worth.

A lengthy series of hearings followed at the Batasan Pambansa that ran from September 2017 to February 2018. Throughout the course of the hearings, Supreme court justices and staff testified in front of the House Committee of Justice and they added further detail to Sereno’s misdeeds in the years prior to becoming Chief Justice.

In March, the Justice Committee overwhelmingly approved the articles of impeachment filed against Sereno. But just as the impeachment process began to roll along, Solicitor General Jose Calida filed a quo warranto petition that seeks to invalidate Sereno’s appointment.

Last May, the Supreme Court voted 8-6 in favor of the quo warranto, removing Sereno from the Chief Justice post. Later that month, Sereno filed a motion for reconsideration that sought to reverse the court’s original ruling, which was then quashed by another 8-6 vote Tuesday afternoon.

With the court’s ruling now final, Atty. Gadon’s impeachment complaint is now deemed ‘moot’ and ‘academic’ by the House of Representatives, and is expected to be terminated. It also means that the possible third Senate impeachment trial of the current millennium will no longer materialize.

Had the quo warranto not been filed and approved, viewers would have had a field day watching the proceedings at the Senate. But as it stands now, there will not be a repeat of what happened in the impeachment trials of former President Joseph Estrada and former Chief Justice Renato Corona, in which high drama and tension filled the Senate.

Now that Maria Lourdes Sereno is no longer the Chief Justice, the so-called “SerenoSerye” is officially over. It was a long and exhaustive procedure to say the least, but for the many people involved in the drama, it was worth telling.

Standard
drama, entertainment, Philippines, television

Haplos Down to Final Week, But GMA Doesn’t Care

There is something wrong about ‘Haplos’ lately.

Despite the fact that the GMA afternoon series is performing well in the ratings, the network chose not to promote its impending finale on TV or in any of its social media outlets. Instead, GMA decided to take a look at its successor series ‘Hindi Ko Kayang Iwan Ka’ (more on that later this week).

The only announcement that viewers got is this post that declares ‘Haplos” final three weeks. After that, GMA shut itself up.

This is not the first time that ‘Haplos’ got screwed by GMA management. On the day of the State of the Nation Address, GMA continued to air its afternoon dramas (‘Haplos’ included), and once President Rodrigo Duterte entered the Batasan Pambansa, ‘Haplos’ was inexplicably cut short.

That unfinished episode of ‘Haplos’ was never shown in its entirety again and GMA moved on with a new episode without any explanation whatsoever. Much like the characters of Sanya Lopez (as Angela) and Thea Tolentino (as Lucille), that episode of ‘Haplos’ ended up becoming a curse to the network for a while.

As a result, ‘Haplos’ will only have 164 completed episodes once it finishes this Friday. Counting the unfinished episode last July 24, the series will only have 164 1/3 episodes in total.

The only positive coming out of ‘Haplos’ was its constant success in the ratings. Since August, the series averaged around 14-15% and on most episodes defeated ABS-CBN counterparts ‘The Better Half’, ‘The Promise of Forever’ and ‘Hanggang Saan’ in that order.

Still, GMA’s mistreatment of ‘Haplos’ is very baffling to say the least. The series has an intriguing storyline that borders towards the supernatural and has two promising actresses in Sanya Lopez and Thea Tolentino, yet even with all the victories it accumulated, GMA screwed things up by not only leaving one episode unfinished, but also not promote its finale at all.

It will be interesting to see how a lack of hype will affect the last five episodes of ‘Haplos’. The series may have been a rousing hit, but it could end in a thud if GMA does not take the promotion of ‘Haplos’ very seriously.

Standard
entertainment, internet, movies, news, online, Philippines, politics, public affairs, television

Around the Mediaverse: ARC, TAG Sign Off; Rappler Stripped of Registration

More sad news in Philippine cable television.

At midnight of January 15, the ABS-CBN Regional Channel and TAG permanently signed off the air. According to Creative Programs Inc., they cite a ‘change in business direction’ for the closure of the two channels.

The ARC was launched on August 1, 2016 in another attempt to make ABS-CBN Regional programs available outside its respective regional footprint. However, like the Sarimanok Channel (now the ABS-CBN News Channel), ARC was beset by various problems from the start and its inability to gain support from the mother network eventually led to its downfall.

Two months later, on October 19, TAG signed on, showing Tagalized foreign films. However, it also endured its fair share of problems, the most obvious of which is redundancy due to the fact that the films shown in the channel are also aired on sister channels such as ABS-CBN, CineMo, Cinema One and Yey!.

CPI will also end broadcast of the anime channel Hero on January 31. More on that in a future article.

Rappler Registration Revoked

Later that afternoon, some breaking news involving a rising media outlet shook the world of journalism. The Securities and Exchange Commission announced that it revoked its registration of Rappler due to an alleged violation of a rule regarding foreign ownership of media companies.

The SEC claimed that Rappler is being controlled by the Omidyar Network, a fund created by eBay founder Pierre Omidyar. Rappler denied this statement, saying that the company is ‘100% Filipino-owned’ and that Omidyar is only an investor.

Rappler’s reported revocation of its registration was vehemently criticized by the likes of the Center for Media Freedom and Responsibility and the National Union of Journalists in the Philippines, saying that it violated the rights of freedom of speech and the press. Malacañang denied these claims, saying Rappler violated constitutional rules and that it has nothing to do with President Rodrigo Duterte’s criticism of the outlet.

This said rule regarding the ban on foreign ownership of media companies has been in place since the 1970s. It can be recalled that GMA Network owner Robert ‘Uncle Bob’ Stewart sold the company to Felipe Gozon, Gilberto Duavit and Menardo Jimenez due to said rule, and MPB Primedia was also forced to sell its share of TV5 to Manny V. Pangilinan.

Despite its revocation, Rappler said it will continue to operate and will exhaust all legal efforts in order to reconsider SEC’s decision. Good luck with that.

Standard
Philippines, Sports, television, United States

FTT Year 2017 in Review: The Hot or Not Stories That Define the Year in Media (Part IV)

Another year is about to end. But before the calendar flips to 2018, here is a look back at the year that was in television and radio. This article looks back at some of the Hot or Not moments that define the Philippine media this year.

If you missed out on Part IPart II and Part III of this series, click on the highlighted link for more information.

Here is Part IV of the four-part series. These stories are arranged in no particular order.

HOT: PBA at Philippine Arena

The final three games of the 2017 PBA Governors’ Cup Finals were held at the Philippine Arena. Not surprisingly, the venue was packed to the rafters, thanks in large part to the presence of crowd favorite and defending champion Barangay Ginebra San Miguel.

Ginebra went on to defeat the Meralco Bolts in seven games, with Game 7 becoming the highest-attended PBA game ever with over 54,000 spectators. The victory also gave San Miguel Corporation a perfect 3-for-3 in terms of championships in the 2016-17 PBA season, with the San Miguel Beermen having conquered both the Philippine and Commissioner’s Cup as well.

NOT: ESPN5

TV5 started 2017 by defiantly telling viewers to ‘choose courage’ in their station ID. By the end of the year, however, courage turned to cowardice as Chot Reyes gradually turned TV5 into a sports-oriented network and stripped whatever’s left of the station’s content.

The final straw came in October when TV5 signed a deal with ESPN to rename its sports division into ESPN5. Since then, the collaboration purchased the broadcast rights to the National Football League and U.S. NCAA college basketball to go along with local sports such as the PBA and the Philippine SuperLiga.

HOT: International Football on S+A

Already with the rights to the NBA, UAAP, NCAA, FIFA football, ABL and ONE Championship among other sports, ABS-CBN Sports acquired another big fish late in the year thanks to a collaboration with beIN Sport and Triple CH. The deal brought in the Premier League, La Liga and the UEFA Champions League to S+A.

The acquisition is, in many ways, beneficial to Filipino football fans who are craving to watch some of the world’s top footballers like Lionel Messi and Cristiano Ronaldo for free. However, with football having one of the most expensive broadcast rights in the world, it remains to be seen if ABS-CBN Sports’ risk will become a reward.

NOT: PFL on PTV-4

Suffice to say, the inaugural season of the Philippines Football League did not work out on the television side. The league faced plenty of problems with coveror PTV-4, namely weather postponements and the unexpected live broadcasts of President Rodrigo Duterte’s speeches.

By August the PFL suddenly disappeared from television as it became fed up with PTV-4’s presidential priorities. With the first season already complete, perhaps the time is now to find a new broadcast partner for next season.

HOT: NBA on ABS-CBN

2017 was a surprisingly productive year for ABS-CBN’s NBA coverage. Beginning with the 2017 playoffs, S+A aired NBA games every day up until the finals, with a few dates reserved for doubleheaders.

Once the finals began, ABS-CBN Sports employed a simulcast on both Channel 2 and S+A. The former featured commentary from Boom Gonzales and TJ Manotoc live from the U.S. while the latter used the feed featuring ESPN announcers Mike Breen, Mark Jackson, Jeff Van Gundy and Doris Burke.

ABS-CBN also made NBA games available on S+A’s HD platform, which was previously separate and distinct from its SD counterpart. However, ABS-CBN’s surprise increase in NBA game coverage was just a reprieve for SkyCable subscribers, no thanks in part to a brewing controversy.

NOT: Solar Entertainment/SkyCable Controversy

It was deja vu all over again as Solar Entertainment pulled out its cable channels from SkyCable amid furor over NBA broadcast rights. The network claimed that ABS-CBN owed them millions of pesos for the rights to carry Basketball TV and NBA Premium TV.

The conflict remains unresolved as of now due to conflicting statements between the two parties. This left angry NBA fans with no choice but to switch over to other cable and satellite outlets or subscribe to NBA League Pass.

HOT: Sports News Programs on TV

2017 saw two new sports news programs debut on Philippine television. In January, the ABS-CBN News Channel premiered ‘Gametime’ with Migs Bustos at the helm, while in December, ESPN5 brought in ‘SportsCenter Philippines’ with Aaron Atayde, Lia Cruz, Magoo Marjon and Amanda Fernandez as its anchors.

Meanwhile, CNN Philippines’ ‘Sports Desk’ lost one of its pillars as Mico Halili announced his departure from the network amid rumors of a reorganization. Finally, PTV-4 announced that PTV Sports would return as a standalone program after nearly a year’s absence, with Dennis Principe once again at the helm alongside Meg Siozon and Angel Atienza.

NOT: WWE on FOX

Carriage issues also got in the way of WWE programming on FOX Philippines’ family of networks as it announced that they would cease ties with the wresting promotion after a six-year run. This was due to the two parties’ inability to agree on a renewal.

Shortly thereafter, TV5 announced that they would air WWE programs on their networks, but so far, only the condensed edition of SmackDown is currently on their lineup. As for Raw, the commercial-free 90-minute edition was made available on WWE’s YouTube page (for Philippine viewers only) while other programs can be seen via the WWE Network service.

Summary and Outlook

Overall, 2017 was both a challenge and an experience for media in the Philippines. Longstanding issues and pressing concerns were all over the place as each network tried its best to resolve each and every one of them.

Looking ahead to 2018, there are still plenty more challenges to conquer and some new tasks to take. The evolution in media does not stop here and From the Tube will continue to bring in the latest news in the world of broadcasting come next year.

In the meantime, have a Merry Christmas and a Happy New Year.

Standard
hits, music, news, Philippines, politics, public affairs, radio, songs, television

FTT Year 2017 in Review: The Hot or Not Stories That Define the Year in Media (Part II)

Another year is about to end. But before the calendar flips to 2018, here is a look back at the year that was in television and radio. This article looks back at some of the Hot or Not moments that define the Philippine media this year.

If you missed out on Part I of this series, click on the highlighted link for more information.

Here is Part II of the four-part series. These stories are arranged in no particular order.

HOT: Ben and Erwin Tulfo

The two Tulfo brothers began the year as hosts of their respective programs (Ben for ‘Bitag Live’, Erwin for ‘Punto Asintado’) on Radyo5 92.3 News FM. But after a highly-publicized feud with journalist Ed Lingao last June, Ben and Erwin elected to quit their jobs with Radyo5 and move over to PTV-4 (where they host ‘Kilos Pronto’ with Alex Santos) and Radyo Pilipinas full-time.

While Ben moved ‘Bitag Live’ to join its sister programs over to PTV-4, Erwin returned to newscasting with ‘Radyo Pilipinas Nationwide’ and ‘PTV News’ where he is joined by Weng dela Peña and Diane Querrer respectively. Erwin also brought his ‘Erwin Tulfo Live’ over to Radyo Pilipinas and started a talk show with President Rodrigo Duterte called ‘Sa Totoo Lang’.

NOT: Raffy Tulfo

Meanwhile, the lone remaining Tulfo on TV5 continued to butcher the already damaged reputation of its news division by changing the format anew of ‘Aksyon sa Tanghali’. As a result, the erstwhile newscast became a full-on television counterpart to Raffy’s radio program ‘Wanted sa Radyo’ by emphasizing more on citizen complaints than actual news reports.

Notwithstanding the recent addition of Marga Vargas as co-anchor, it was clear that having Raffy on ‘Aksyon sa Tanghali’ is doing more harm than good to News5’s morale. Perhaps the departure of his brothers plus News5’s decline in quality may have taken its toll on Raffy, and giving him the walking papers may be inevitable.

HOT: DZMM TeleRadyo and Dobol B sa News TV

In April, a new-look DZMM TeleRadyo was unveiled to a nationwide audience, featuring an improved visual presentation and a new set for ‘Sakto’, ‘Good Vibes’, ‘On the Spot’ and ‘Todo-Todo Walang Preno’. They also added a selection of ABS-CBN News programs and two newscasts to the lineup in ‘Headline Pilipinas’ and an ‘early edition’ of ‘Bandila’.

Not to be outdone, rival Super Radyo DZBB 594 returned to television via ‘Dobol B sa News TV’ after a four-year hiatus. The station also started to cross over to social media by airing select programs live on Facebook, much like DZMM does on occasion.

NOT: News5 in General

The self-destruction of News5 continued throughout the year. Not only did the network lose Ben and Erwin Tulfo among other talents, they also cancelled ‘Aksyon sa Umaga’ and shortened ‘Aksyon Tonite’ in favor of sports programming from ESPN5.

It also didn’t help that its leader Luchi Cruz-Valdes disappeared from radio and television altogether due to health concerns. Overall, the future does not look bright for News5 and the inevitability of dissolution draws even closer as each day passes.

HOT: 97.9 Home Radio

Call it a rebirth as the ‘old’ 97.9 Home Radio returned to the airwaves last July. Gone is the Top 40 style of previous years, and to the delight of its loyal listeners, Home Radio resurrected its familiar ‘easy listening’ format.

The reformat of Home Radio back to its roots should give 96.3 Easy Rock a run for its money. After all, with Easy Rock offering a bland Love Radio-like approach, a more diverse playlist is more than enough for listeners to switch to Home Radio instead.

NOT: 90.7 Love Radio

They may continue to boast that they were the No. 1 radio station in Metro Manila for nearly (self-proclaimed) two decades now, but the grip is slipping for 90.7 Love Radio. The loss of Papa Jack (now 106.7 Energy FM’s Papa Jackson) became too large of a hole to fill, and despite having the talented duo of Chris Tsuper and Nicole Hyala, this year overall is not a good one for Love Radio.

Getting surpassed by MOR 101.9 in the ratings is insult to injury to Love Radio’s psyche. And if that is not enough, Lloyd Cafe Cadena is no Papa Jackson, which is hard to accept for any listener of the said station.

HOT: FM1 and FM2

The two FM stations under the PCOO umbrella officially signed on this year: 104.3 FM2 in February and 87.5 FM1 in November. Within months, FM2 became the top-rated FM radio station among the upscale listening public thanks in large part to their diverse format featuring classic songs from the 70s up to the 90s.

As for FM1, the station is currently in test broadcast and is expected to launch early next year. Unlike FM2, FM1 will focus on the younger demographic with a format consisting of music from the 2000s onwards, which should give established stations like Magic 89.9 and Monster RX 93.1 a run for their money.

NOT: Retro 105.9

The original ‘retro’ FM radio station in Metro Manila faced new competition in the form of FM2 this year. Initially, Retro 105.9 was the top FM radio station among Metro Manila’s upscale listeners, but a surge from FM2 ended their reign.

Making matters worse is Retro 105.9’s latest rebrand that took place in November, dismissing almost all of its on-air staff in favor of a mostly automated approach. With FM2 imposing its will on the upscale market, it seems like the days of Retro 105.9 as the source of anything ‘retro’ music is being numbered by the day.

Part III of this four-part series is coming up this Thursday. Stay tuned.

Standard