news, online, Philippines, politics, public affairs, television

Interaksyon.com to Close Operations This March, But Wait…

Shutdown or merger: The fate of InterAksyon.com is currently being debated between TV5 and PhilStar management. (Logo courtesy of TV5)

Another online news outlet is in the headlines, but for a different reason.

Newsbytes.ph reported that Interaksyon.com, the online news website of TV5, will shut down its operations later this year. This comes just as news of competitor Rappler’s revocation of registration and ongoing legal battle grip the entire nation.

According to editor-in-chief Roby Alampay, Interkasyon.com will end its run in March and all of its digital news properties will be consolidated to News5.com.ph. This consolidation will also lead to a rationalization of manpower, which means that Interaksyon.com’s 20 regular employees may be given their walking papers.

However, a report by The Philippine Star later claimed that Mediaquest is studying its options for the future of Interaksyon.com, according to PhilStar Global CEO Kevin Belmonte. Mediaquest CEO Ray Espinosa also added that there is a possibility that Interaksyon.com would continue as part of PhilStar Global while they “determine the feasibility of implementing this plan in a cost efficient manner”.

This latest news regarding Interaksyon.com is indicative of TV5’s ongoing transformation. Its embattled news division, in particular, is in hot water for the loss of manpower and programming, and while it is true that declining revenue and streamlining of operations are the reasons behind these moves, watching News5 go down in flames is not a good sight for the Philippine media community.

And with TV5 joining forces with ESPN for its sports content, it became clear that News5 is now the odd one out. Dissolving this division may be the next best thing, but as far as its remaining staff are concerned, they would rather continue the fight than concede to reality.

Regardless of the decision, one can only hope that TV5, Mediaquest and The Philippine Star will do the right thing when it comes to confirming the fate of Interaksyon.com. Best of luck to the braintrust of each outfit, this is worth the wait.

Advertisements
Standard
entertainment, internet, movies, news, online, Philippines, politics, public affairs, television

Around the Mediaverse: ARC, TAG Sign Off; Rappler Stripped of Registration

More sad news in Philippine cable television.

At midnight of January 15, the ABS-CBN Regional Channel and TAG permanently signed off the air. According to Creative Programs Inc., they cite a ‘change in business direction’ for the closure of the two channels.

The ARC was launched on August 1, 2016 in another attempt to make ABS-CBN Regional programs available outside its respective regional footprint. However, like the Sarimanok Channel (now the ABS-CBN News Channel), ARC was beset by various problems from the start and its inability to gain support from the mother network eventually led to its downfall.

Two months later, on October 19, TAG signed on, showing Tagalized foreign films. However, it also endured its fair share of problems, the most obvious of which is redundancy due to the fact that the films shown in the channel are also aired on sister channels such as ABS-CBN, CineMo, Cinema One and Yey!.

CPI will also end broadcast of the anime channel Hero on January 31. More on that in a future article.

Rappler Registration Revoked

Later that afternoon, some breaking news involving a rising media outlet shook the world of journalism. The Securities and Exchange Commission announced that it revoked its registration of Rappler due to an alleged violation of a rule regarding foreign ownership of media companies.

The SEC claimed that Rappler is being controlled by the Omidyar Network, a fund created by eBay founder Pierre Omidyar. Rappler denied this statement, saying that the company is ‘100% Filipino-owned’ and that Omidyar is only an investor.

Rappler’s reported revocation of its registration was vehemently criticized by the likes of the Center for Media Freedom and Responsibility and the National Union of Journalists in the Philippines, saying that it violated the rights of freedom of speech and the press. Malacañang denied these claims, saying Rappler violated constitutional rules and that it has nothing to do with President Rodrigo Duterte’s criticism of the outlet.

This said rule regarding the ban on foreign ownership of media companies has been in place since the 1970s. It can be recalled that GMA Network owner Robert ‘Uncle Bob’ Stewart sold the company to Felipe Gozon, Gilberto Duavit and Menardo Jimenez due to said rule, and MPB Primedia was also forced to sell its share of TV5 to Manny V. Pangilinan.

Despite its revocation, Rappler said it will continue to operate and will exhaust all legal efforts in order to reconsider SEC’s decision. Good luck with that.

Standard