news, Philippines, politics, public affairs, television

RPN Has a New Owner, But It’s Not Ramon Ang

9TV is now under the ownership of Aliw Broadcasting’s Antonio Cabangon-Chua, who also took over as chairman of RPN. (Photo credit: Fortune Life Insurance official website)

The Solar era on the Radio Philippines Network is officially over.

At 12:00 a.m. today, 9TV signed on as a replacement to Solar News Channel. But while cable viewers were able to witness the changing of the guard, those without it had to wait until 6:00 a.m. to see the change take effect.

Meanwhile, contrary to what was written previously on From the Tube, Ramon Ang did not actually acquire Solar TV and a stake on RPN. Instead, he was only interested in acquiring the network’s shares prior to his partial acquisition of GMA Network.

It was later revealed that the entirety of Solar TV and a portion of RPN’s shares were acquired by Antonio Cabangon-Chua, owner of Aliw Broadcasting Corporation. In addition, Cabangon-Chua was elected chairman of RPN, replacing Solar Entertainment’s Wilson Tieng.

This will be Aliw’s first foray into the television industry. The company started in 1991 with DWIZ 882-AM as its flagship station, before expanding into FM radio with Home Radio (now Natural).

In addition, Cabangon-Chua owns and publishes the broadsheet BusinessMirror and tabloid Pilipino Mirror under the Philippine Business Daily Mirror Publishing, Inc. banner. The former ambassador to Laos has also invested in insurance, banking, and real estate, among other ventures.

The recent acquisition of RPN by Aliw followed the tie-up that the two parties forged in January. It can be recalled that both RPN and Aliw signed a memorandum of agreement to have a selection of DWIZ radio programs air on RPN’s national Radyo Ronda AM stations.

Cabangon-Chua also plans to rename Solar Television under the Aliw banner. Should the plan bear fruit, it will officially cease any association with the previous ownership.

It is indeed the dawn of a new era in the storied yet tumultuous history of RPN. Now the question is, what’s next for the station? Only time will tell.

Standard
cartoon, education, entertainment, news, Philippines, politics, public affairs, television

Is RPN-9 Destined to Return?

The RPN name and logo was last used on air in 2012, after which Solar Television took full control of the network’s airtime. (Logo courtesy of the Radio Philippines Network)

All eyes are on Channel 9 and a possible return to the RPN name.

On July 21, Solar News Channel decided to drop the word ‘Solar’ from its news programs. Consequentially, the renamed programs are now simply known as ‘Daybreak’ (morning), ‘The Headlines’ (news updates per 15 minutes), ‘Newsday’ (afternoon), ‘Cebuano News’ (Cebuano language afternoon), ‘Kapampangan News’ (Kapampangan language afternoon), ‘Network News’ (early evening), ‘Nightly News’ (late evening), and ‘Sports Desk’ (sports).

In a related development, Media Newser Philippines also reported through a network insider that News9, the news department of the original Radio Philippines Network, will also be revived to replace the Solar News name, with a target launch slated for the last quarter of 2014. The report came after Ramon Ang of San Miguel Corporation acquired RPN’s stake from Solar Entertainment.

Then starting August 16, cartoons and educational programs will take over SNC’s weekend morning programming. SNC’s ‘Kids Weekend’ will feature the return of ‘Sesame Street’ to Philippine television, as well as other memorable cartoons such as the ‘Care Bears’, ‘Strawberry Shortcake’, ‘Batman’ and the DC Comics Universe, and ‘Pokemon’.

With all these developments, does this mean the old Radio Philippines Network name will return on the air? Or will this lead to an even bigger plan?

Let’s face it, Channel 9 is and will always be known as RPN-9. Not Solar News Channel, C/S 9, Solar TV, ETC, or any other incarnation in its history. RPN has been an iconic brand on Philippine television, and through good times and bad, the network always provided a great show for its viewers.

More importantly, with SNC’s slow move away from a purely news-oriented network, the possibility of bringing back the RPN name on air seems certain. Even the revival of the long-running but recently retired newscast ‘NewsWatch’ is bound to happen.

But there is one problem. Ramon Ang recently acquired a 30% stake of GMA Network, which means that he now has two stations in his watch. According to Media Newser Philippines, a merger between GMA and Solar News is inevitable, unless Ang gives up partial ownership of Channel 9.

Ang’s ownership of both networks will certainly affect the fortunes of both parties. Since GMA News and Public Affairs is the more recognizable and more credible of the two, they will be more than happy to absorb Solar News into their department. And as far as viewers are concerned, Solar News remains an unproven commodity even after three years of continuous operation.

Then again, these are all possibilities and might be subject to change in the near future.

It is clear that the sun is definitely setting on Channel 9’s latest incarnation. As the ‘Solar’ name is quietly being retired from the brand, a new era in the history of the Radio Philippines Network is about to take place.

Standard