Philippines, Sports, television

Liga Is the New Balls

CPI has a new cable channel in LIGA, which will eventually serve as the main home of the 2018 FIFA World Cup (Logo courtesy of Creative Programs Inc.)

ABS-CBN’s Creative Programs Inc. has a new cable channel anew.

Following the closure of TAG, ABS-CBN Regional Channel and Hero, CPI went back to work and quietly established a new sports-oriented cable channel called LIGA. The channel’s content will eventually be focused on the 2018 FIFA World Cup, but for the time being, it airs live and classic UAAP men’s basketball and women’s volleyball matches as well as the World Cup qualifiers.

LIGA is served to complement S+A, ABS-CBN’s free TV channel dedicated to sports. While ABS-CBN Sports is the current rightsholder for the World Cup, its main channel S+A may not be enough to shoulder the burden due to its other sports commitments both internationally and locally.

Thus an alternate channel was needed to pick up the slack. Enter LIGA, which is currently on test broadcast with an official launch soon to be announced.

This is not the first time that CPI decided to establish its own sports channel. During the ensuing controversy surrounding SkyCable and Solar Entertainment in 2008 regarding carriage of the latter’s channels, CPI appeased to the demands of some sports fans with the launch of Balls, which lasted seven years before CPI ended its broadcasts in favor of S+A.

But unlike Balls which catered more to the upper echelon of society, LIGA will be more mass-oriented in nature. This despite the fact that it will contain many of the events that Balls used to air.

Now that LIGA is about to be unleashed, one can only hope that this channel will benefit sports fans in more ways than one. Not only that, as the home of the World Cup this June, football fans will be more excited than ever to see their football heroes strut their stuff in the world’s biggest stage.

Good luck.

Advertisements
Standard
entertainment, internet, movies, news, online, Philippines, politics, public affairs, television

Around the Mediaverse: ARC, TAG Sign Off; Rappler Stripped of Registration

More sad news in Philippine cable television.

At midnight of January 15, the ABS-CBN Regional Channel and TAG permanently signed off the air. According to Creative Programs Inc., they cite a ‘change in business direction’ for the closure of the two channels.

The ARC was launched on August 1, 2016 in another attempt to make ABS-CBN Regional programs available outside its respective regional footprint. However, like the Sarimanok Channel (now the ABS-CBN News Channel), ARC was beset by various problems from the start and its inability to gain support from the mother network eventually led to its downfall.

Two months later, on October 19, TAG signed on, showing Tagalized foreign films. However, it also endured its fair share of problems, the most obvious of which is redundancy due to the fact that the films shown in the channel are also aired on sister channels such as ABS-CBN, CineMo, Cinema One and Yey!.

CPI will also end broadcast of the anime channel Hero on January 31. More on that in a future article.

Rappler Registration Revoked

Later that afternoon, some breaking news involving a rising media outlet shook the world of journalism. The Securities and Exchange Commission announced that it revoked its registration of Rappler due to an alleged violation of a rule regarding foreign ownership of media companies.

The SEC claimed that Rappler is being controlled by the Omidyar Network, a fund created by eBay founder Pierre Omidyar. Rappler denied this statement, saying that the company is ‘100% Filipino-owned’ and that Omidyar is only an investor.

Rappler’s reported revocation of its registration was vehemently criticized by the likes of the Center for Media Freedom and Responsibility and the National Union of Journalists in the Philippines, saying that it violated the rights of freedom of speech and the press. Malacañang denied these claims, saying Rappler violated constitutional rules and that it has nothing to do with President Rodrigo Duterte’s criticism of the outlet.

This said rule regarding the ban on foreign ownership of media companies has been in place since the 1970s. It can be recalled that GMA Network owner Robert ‘Uncle Bob’ Stewart sold the company to Felipe Gozon, Gilberto Duavit and Menardo Jimenez due to said rule, and MPB Primedia was also forced to sell its share of TV5 to Manny V. Pangilinan.

Despite its revocation, Rappler said it will continue to operate and will exhaust all legal efforts in order to reconsider SEC’s decision. Good luck with that.

Standard